EXPERIMENTAL RESEARCHES AND MATHEMATICAL MODELING OF ASYNCHRONOUS ELECTRIC DRIVE OF BRIDGE CRANE MOVEMENT
DOI:
https://doi.org/10.15588/1607-6761-2013-1-3Keywords:
bridge crane, mathematical model, electric drive, control system, experimental researchesAbstract
The analysis of experimental researches of processes in electric drives movement of bridge cranes 15 and 20 tons is executed. It showed the presence of the crane structure elasticity when it moves. There are several types of oscillation. The lowest frequency (0,18 Hz) is close to the frequency of the pendulum oscillation of cargo. The highest frequency (16 Hz) is approximately equal to the natural frequency of the movement mechanism. Mid-frequency (4,5 Hz) is close to the lowest natural frequency of the metal crane construction. The comparison of experimental data results of mode crane parameters with mathematical modeling is presented. It is close to the experimental data parameters of electric drive of bridge crane in mathematical modeling. Calculation of elasticity in mathematical model allows to get closer to the experimental data of the simulation results. The oscillation period of motor torque and speed of the crane differed by 30 %, the difference between the velocity after 5 seconds ramp does not exceed 7 %. The possibility of bridge crane movement without wheel flange rails touching is shown by mathematical modeling.References
Бондаренко Л. Н. Параметры привода передвижения мостового крана в период пуска с учетом трения качения колеса по рельсу / Л. Н. Бондаренко, С. В. Ракша //Вісник Дніпропетровського національного університету залізничного транспорту ім. акад. В. Лазаряна. – 2006. –№ 10. –С. 29–31.
Здрозис К. П. Колебания двухмассовой электромеханической системы подъемного механизма / К. П. Здрозис // Електромашинобудування та електрообладнання. – 2004. –Вип. 62. – С. 49–52.
Осичев А. В. Подавлениеупругих колебаний в электроприводе подъема мостового крана с учетом прогиба моста и деформации грузовых канатов /А. В. Осичев, О. В. Королева //Вестник Национально технического университета «Харьковский политехнический институт»: сб. научн. трудов. Тематический выпуск:Проблемы автоматизированного электропривода: теория и практика. – Харьков, 2008. – № 30. –С. 190–194.
Поликарпов Ю. В. Кинематика движения многоколесных ходовых тележек грузоподъемных кранов / Ю. В. Поликарпов // Подъемно-транспортная техника. – 2005. –№ 1. –С. 88–95.
Спицына Д. Н. Исследование боковых сил, действующих на многоколесные мостовые краны /Д. Н. Спицына // Вестник машиностроения. – 2003. – № 3. –С. 3–9.
Лобов Н. А. Динамика грузоподъемных кранов / Н. А. Лобов. –М. : Машиностроение, 1987. – 160 с.
Герасимяк Р. П. Анализ и синтез крановых электромеханическихсистем / Р. П. Герасимяк, В. А. Лещев. – Одесса : СМИЛ, 2008. – 198 с.
Герасимяк Р. П. Динамикаасинхронных электроприводов крановых механизмов / Р. П. Герасимяк. – М. : Энергоатомиздат, 1986. – 168 с.
Герасимяк Р. П. Оптимальные системы автоматического управления электроприводов для студентов специальности 7.092203 / Р. П. Герасимяк. – Одесса :ОГПУ, 1998. – 72 с.
Герасимяк Р. П. Тиристорный электропривод для кранов / Р. П. Герасимяк. –М. : Энергия, 1978. – 112 с.
Герасимяк Р. П. Управление асинхронным электроприводом механизмов поворота, обеспечивающие снижение динамических нагрузок / Р. П. Герасимяк, Е. В. Найденко // Вестник Национально технического университета «Харьковский политехнический институт» : сб. научн. трудов. Тематический выпуск : Проблемы автоматизированногоэлектропривода : теория и практика. –Харьков, 2008. –№ 30. –С. 111–112.
Герасимяк Р. П. Электромеханическая система подъемных механизмов с замкнутым асинхронным электроприводом / Р. П. Герасимяк, В. Х. Нгуен, В. А. Лещев //Вестник Национально технического университета «Харьковский политехнический институт»:сб. научн. трудов. Тематический выпуск : Проблемы автоматизированногоэлектропривода : теория и практика. –Харьков, 2008. –№ 30. –С. 326–328.
ГерасимякР. П. Электроприводы крановых механизмов (системы электропривода и методы расчета) / Р. П. Герасимяк, В. А. Параил. –М. : Энергия, 1970. –136с.
Лобов Н. А. Разработка основ динамики передвижения кранов по рельсовому пути и методов повышения ресурса работы крановой системы [Электронный ресурс] : дис. ... д-ра техн. наук : 05.05.04. –М. : РГБ, 2007. –294 с. (Из фондов Российской Государственной Библиотеки).
Орловский И. А. Уточненные математическая и имитационная модели электропривода перемещения мостового крана / И. А. Орловский, Ю. С. Бут // Електротехніката електроенергетика. – 2007. – № 2. – C. 39–51.
Орловский И. А. Математическая модель взаимосвязанного электропривода перемещения мостового крана с общей системой управления / И. А. Орловский, Ю. С. Бут // Вісник Кременчуцького державного політехнічного ун-та ім. М. Остроградського. – Кременчук, 2008. – Вип. 4 (51). Ч.1. – С. 145–149.
Орловский И. А. Управлениевзаимосвязанным асинхронным электроприводом мостового крана для перемещения моста без взаимодействия реборд колес с рельсами / И. А. Орловский, Ю. С. Бут // Радіоелектроніка, інформатика, управління – 2009. –№ 2. –С. 144–151.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Y. S. Swed, I. A. Orlovskyi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Creative Commons Licensing Notifications in the Copyright Notices
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under aCreative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.