THE PROSPECTS OF THE TECHNICAL SOLUTIONS AND MODELING SYSTEMS OF ELECTRIC TRACTION IN HIGH-SPEED TRAINS
DOI:
https://doi.org/10.15588/1607-6761-2014-1-3Keywords:
high-speed movement, identification, mathematical model, traction power supply, circuitry, electric rolling stock, trains, railway transportAbstract
The comparative analysis of advanced circuit solutions and parameters of traction electric supply and electric rolling stock provides the organization and the introduction of high-speed movement of trains on the Railways of Ukraine. It is established that the force of the current system of electric traction with the constant voltage 3,3 kV is appropriate to the stress increase in the traction network in the first stage up to 6 kV, and then to 2 kV due to the transition from the existing centralized system of power supply of the traction to the network distributed power. In the field of electric rolling stock all experts believe that it is necessary to create a universal multi-system locomotives on the basis of brushless electric traction motors, as a rule, asynchronous shorted ones.These subsystems of electric traction, traction electric supply and electric rolling stock are very complex and, in addition, non-linear, dynamic, and powerful ones and this determines the practical impossibility of their exact classical mathematical models construction. It is proposed to create the mathematical model for such subsystems, and thus for the entire system of electric traction by the methods of parametric or structural identification
References
Высокоскоростное пассажирское движение (на железных дорогах) ; под. ред. Н. В. Колодяжного. – М. : Транспорт, 1976. – 416 с.
Хворост Н. В. Электрические железные дороги: этапы и перспективы развития / Н. В. Хворост, Н. В. Панасенко // Електротехніка і електромеханіка. – 2003. – № 4. – С. 104–114.
Киселев И. П. Развитие высокоскоростного железнодорожного подвижного состава / И. П. Киселев // Материалы международного симпозиума «Eltrans 2001», Санкт-Петербург. – 2002. – С. 190–199.
Степанская О. А. Формирование токовых нагрузок на систему тягового электроснабжения при скоростном движении поездов / О. А. Степанская, А. Т. Бурков // Материалы международного симпозиума «Eltrans2001», Санкт-Петербург. – 2002. – С. 340–346.
Хворост Н. В. Совершенствование электрической тяги постоянного тока железных дорого Украины для скоростного пассажирского движения / [Хворост Н. В., Гончаров Ю. П., Панасенко Н. В., Панасенко Н. Н. ] // Залізничний транспорт України. – 2003. – № 6. – С. 25–31.
Корниенко В. В. Тенденции развития хозяйства электрификации и электроснабжения железных дорог Украины / В. В. Корниенко // Материалы международного симпозиума «Eltrans2001», Санкт-Петербург. – 2002. – С. 41–45.
Косарев А. Б. Проблемы развития скоростного движения / А. Б. Косарев, О. Н. Назаров // Материалы Второго международного симпозиума «Eltrans2003», Санкт-Петербург. – 2003. – С. 42–54.
Данільченко В. І. Розвиток господарства електропостачання Укрзалізниці на період до 2020 року / В. І. Данільченко, І. І. Лагута, В. О. Фітін // Матеріали наук.-техн. конференції «Транселектро-2010». – 2010. – С. 61–68.
Курбасов А. С. Система электрической тяги ХХІ века / А. С. Курбасов // Железные дороги мира. – 1999. – № 4. – С. 19–22.
Киселев И. П. Высокоскоростной железнодорожный транспорт: современные вызовы и перспективі развития / И. П. Киселев // Железнодорожный транспорт. – 2012. – № 11. – С. 44–49.
Бурков А. Т. Выбор рода тока и уровня напряжения электрического транспорта новых поколений / А. Т. Бурков // Материалы международного симпозиума «Eltrans2001», Санкт-Петербург. – 2002. – С. 37–40.
Марыкин А. Н. Схемотехника современных тяговых подстанций постоянного тока и перспективные системы электроснабжения / А. Н. Марыкин // Материалы международного симпозиума «Eltrans2001», Санкт-Петербург. – 2002. – С. 147–155.
Котельников А. Основные требования к системам и устройствам тягового электроснабжения скоростных и высокоскоростных магистралей / А. Котельников // 6th Internotional Conference «Modern Electric Traction in Integrated XXIst Century Europe», Warszawa, Poland. – 2003. – Р. 35–41.
Бадер М. П. Концепция обновления и перспективы технического развития систем тягового электроснабжения / М. П. Бадер, В. Г. Сыченко // Технічна електродинаміка. Темат. вип. Силова електроніка та енергоефективність. Частина 2. – Київ. – 2009. – С. 88–93.
Сиченко В. Г. Розвиток наукових основ підвищення електромагнітної сумісності підсистем електричної тяги постійного струму залізничного транспорту: дис. ... доктора техн. наук / В. Г. Сиченко. – Днепропетровск, 2011. – 396 с.
Лашко А. Д. Технічні вимоги до тягового рухомого складу нового покоління / А. Д. Лашко, С. Г. Грищенко // Залізничний транспорт України. – 2008. – № 3. – С. 11–14.
Сорин Л. Н. Пассажирские электровозы России / Л. Н. Сорин, А. Л. Носков // Материалы международного симпозиума «Eltrans 2001», Санкт-Петербург. – 2002. – С. 203–210.
Сорин Л. Н. Электровозы нового поколения и организация их разработки [Текст] / Л. Н. Сорин, В. П. Янов // Материалы Второго международного симпозиума «Еltrans 2003», Санкт-Петербург. – 2003. – С. 115–122.
Сергіенко М. І. Основні вимоги і схемотехнічні рішення тягового частотно-регульованого електроприводу пасажирських електровозів / М. І. Сергіенко, М. В. Панасенко // Залізничний транспорт України. – 2009. – № 5. – С. 43–54.
Панасенко Н. В. Концепция силовых схем тяговых асинхронных электропередач магистральных электровозов разных категорий и назначения для железных дорог Украины / Н. В. Панасенко, Н. Н Панасенко, В. Н. Панасенко // Вестник ВЭлНИИ, Новочеркасск, ОАО «ВЭлНИИ». – 2008. – № 3 (52). – С. 15–20.
Максимчук В. Ф. Стабілізуючі тягові перетворювальні агрегати з системою активної фільтрації для електропостачання тягових мереж постійного струму швидкісних магістралей / В. Ф. Максимчук, М. В. Панасенко, В. Г. Сиченко // Залізничний транспорт України. – 2011. – № 6. – С. 26–31.
Сергіенко М. І. Структура тягових частотно-регульованих електроприводів сучасних пасажирських електровозів з асинхронними тяговими двигунами / М. І. Сергіенко, О. Ю. Чудний, Р. О. Панченко // Локомотив-інформ. – 2010. – С. 4–10.
Логинов С. В. Проектирование электрической тяги с учетом требований к инфраструктуре на магистралях скоростного и высокоскоростного движения поездов. / С. В. Логинов, А. А. Наумов, А. В. Наумов // Тезисы Шестого международного симпозиума «Еltrans 2011», Санкт-Петербург. Сентябрь, – 2011. – С. 75–76.
Гетьман Г. К. Теория электрической тяги: монография: в 2т. / Г. К. Гетьман. – Днепропетровск : Маковецкий, 2011. – Т. 1. – 456 с.
Степанская О. А. Исследование электрических нагрузок на тяговую сеть при скоростном движении поездов. / О. А. Степанская // Материалы Второго международного симпозиума «Eltrans‘2003», СанктПетербург. –2003. – С. 434–439.
Райбман Н. С. Что такое идентификация / Н. С. Райбман. – М. : Наука, 1970. – 117 с.
Гроп Д. Методы идентификации систем: монографія / Д. Гроп. – М. : Мир, 1979. –302 с.
Современные методы идентификации систем ; под ред. П. Эйкхоффа. – М. : Мир, 1983. – 400 с.
Каминскас В. Идентификация динамических систем до дискретным наблюдениям : монографія / В. Каминскас. – Вильнюс : Мокслас, Часть 1, 1982. – 245 с. Часть 2, 1985. –153 с.
Буштрук А. Д. Структурная идентификация нелинейных динамических объектов / А. Д. Буштрук // Автоматика и телемеханика. – 1989. – № 10. – С. 84–93.
Балонин Н. А. Идентификация параметров систем в режиме их нормального функционирования / Н. А. Балонин, О. С. Попов // Автоматика и телемеханика. – 1992. – № 8. – С. 98–103.
Овчаренко В. Н. Планирование идентифицирующих входных сигналов в линейных динамических системах / В. Н. Овчаренко // Автоматика и телемеханика. – 2001. – № 2. – С. 75–87.
Бунич А. Л. Идентификация дискретных линейных объектов с большим отношением сигнал/шум / А. Л. Бунич // Автоматика и телемеханика. – 2001. – № 3. – С. 53–62
Гетманов В. Г. Алгоритм идентификации для линейной дискретной динамической системы управления / В. Г. Гетманов // Автоматика и телемеханика. – 2001. – № 4. – С. 27–34.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 T. M. Mishchenko
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Creative Commons Licensing Notifications in the Copyright Notices
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under aCreative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.